سیدرضا موسوی

مطالبه تا تحقق

تلاش برای عمران و آبادانی ایران عزیز

ما با هم شهرمان را می سازیم

بندرعباس دیار مقاونت، فرهنگ، هنر و اقتصاد

سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی
سیدرضا موسوی

مطالبه تا تحقق

تلاش برای عمران و آبادانی ایران عزیز

ما با هم شهرمان را می سازیم

بندرعباس دیار مقاونت، فرهنگ، هنر و اقتصاد

نوشته بلاگ

واقعیت‌های پنهان بندرعباس باید تبیین شود

مهر ۲۵, ۱۴۰۱ عمومی
واقعیت‌های پنهان بندرعباس باید تبیین شود

سیدمحمدرضا موسوی سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: لازم است جایگاه بندرعباس را قبل از انقلاب و بعد از آن مورد کنکاش قرار دهیم. نکته مهمی که درباره بندرعباس گفته نشده تبیین موقعیت و قدمت این شهر است.

سیدمحمدرضا موسوی، اظهار کرد: برای تحقق موضوع مهم جهاد تبیین باید تاریخ دیروز و امروز بندرعباس را مورد بررسی قرار دهیم، اما یک موضوع کلیدی اینکه درباره بندرعباس واقعیت‌های زیادی گفته نشده است. لازم است جایگاه بندرعباس را قبل از انقلاب و بعد از آن مورد کنکاش قرار دهیم. نکته مهمی که درباره بندرعباس گفته نشده تبیین موقعیت و قدمت این شهر است. قدمت این شهر در ذهن بسیاری از مردم کمتر ۱۰۰ سال بوده، در صورتی که بر اساس اسناد موجود قدمت این شهر حدود ۱۸۰۰ سال است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) درباره بندرعباس تاکید دارند که این شهر جزو معدود شهرهایی است که تاریخ آن بر مقاومت شکل گرفته است، یعنی قدمت شهر بندرعباس به ۴۰۰ سال قبل از جنگ تحمیلی و به دوران هلاکوخان بازمی‌گردد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: زمانی که درباره تاریخچه بندرعباس سخن به میان می‌آید، در واقع درباره شهری اظهار نظر می‌شود که زنده و سال‌ها ایستادگی کرده است.

وی تاکید کرد: تاکنون تنها درباره برخی از مشاهیر و مفاخر این شهر ماند امام قلی‌خان نوشته و گفته شده است، در حالی که قهرمانان ورزشی و رزمندگان غیور بسیاری در بندرعباس وجود دارند و باید به آنها نیز پرداخته شود.

موسوی اضافه کرد: در جنگ تحمیلی رزمنده‌ای داشتیم که بیش از ۳۰ بار عرض اروندرود را شنا کرده است. اگر این رزمنده در شهر دیگری بود مجسمه‌های متعددی از او در آن شهر ساخته می‌شد، همچنین جزو معدود شهرهایی هستیم که درگیری مستقیم با آمریکا داشته‌ایم. عموم مردم و گردشگران درباره بسیاری از مفاخر بندرعباس اطلاع چندانی ندارند و واقعیت‌های نهفته بسیاری در خصوص این شهر تبیین نشده است.

وی با اشاره به بی‌توجهی به واقعیت‌های جنگ، گفت: معرفی نکردن افرادی که برای این کشور از جان و مال خود گذشتند باعث شده است این افراد مظلوم بمانند. باید بارگاهی از خانواده‌ای که ۹ نفر از اعضای آن شهید شده‌اند، بسازیم. آیا درباره شخصیت و جایگاه زنان هرمزگان صحبت شده است؟، آیا کسی شهیده فاطمه نیک را می‌شناسد؟ درباره معرفی این شهیده به جامعه کوتاهی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: آیا کسی درباره قدمت هنر معماری در هرمزگان می‌داند که در دوبی با الهام از معماری فاخر و ماندگار این استان، محله “البستکیه” شکل گرفته است؟ در حالی که هنوز دچار فقر معماری در شهر هستیم. این موضوعات در دانشگاه‌ها و مدارس تبیین نشده است. به گواه تاریخ، زمانی هرمز جزو چند مرکز مبادله الماس دنیا بوده است، اما اکنون هرمز از گذشته نیز عقب‌تر است و از ظرفیت جغرافیایی بندرعباس و هرمزگان به‌درستی استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه موسیقی این دیار نیز مظلوم واقع شده و به درستی معرفی نشده است، اضافه کرد: بسیاری از موسیقی‌های محلی این شهر به فراموشی سپرده شده است، در حالی که موسیقی ریشه در فرهنگ و وحدت شیعه و سنی این استان دارد و نیاکان ما با آواها، دریانوردی می‌کردند، جشن نوروزگاه صیاد و بسیاری از موسیقی‌های دیگر از فرهنگ اصیل این خاک نشئت گرفته است.

موسوی با اشاره به اینکه عملکرد مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: بندرعباس بزرگ‌ترین واردات کانتینری ایران را دارد، اما ترخیص کالا در اسکله‌های خشک که در استان‌های دیگر راه‌اندازی شده انجام می‌شود. به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست به جای اینکه بندرعباس شهر تجارت شود، بارانداز کانتینر شده است، این در حالی است که این شهر می‌تواند به بازار فروش بسیاری از کالاهای وارداتی تبدیل شود و رونق گیرد.

درج دیدگاه